Airwheel - tulevaisuuden kulkumuoto, osa 2


Airwheelillä on takana nyt n. 15 ajokertaa kiitos etelän "talven".

Ostin oman laitteen Kevytilmailu.com:sta. Olin valinnut X5 version koska halusin suuremman 170Wh:n akun mutta joulukuussa huomasin että toimitettu versio olikin 130Wh:n akku. Kevytilmailu.com toimi asiassa hyvin ja vaihtaa kaikille väärän mallin saaneille oikein mallin kunhan ne saapuvat varastoon. Tämän takia juuri tilasinkin mieluummin suomalaiselta eli ongelmatilanteissa homma hoituu oikein.

Kantama ei oikein vastaa kuitenkaan odotuksia eli minulla 86kg:n painoisena se on n. 4,5km. Olen kuitenkin ajanut nyt lähimmä kylmillä ilmoilla ja pehmeillä alustoilla mikä varmasti vaikuttaa kantamaan. Lisäksi on varmaan selvää että valmistajan ilmoittamat kantamamittaukset on tehty asfaltilla, kovilla rengaspaineilla ja kevyellä kuskilla. Uskoisin että 170Wh:n akulla kantama samoissa olosuhteissa lähenee 6km:ia. Tällä videolla kuitenkin kantamaksi on saatu 19km optimaalisissa olosuhteissa ja ihan ilmeisesti aikuisen painolla:


Kaikki ei ole aivan vielä selkäytimessä mutta opettelussa on se hieno piirre että vaikka edellisestä ajosta on pari viikkoa niin silti seuraavalla kerralla huomaa jonkin osa-alueen menevän sulavammin. Tärkeää on samoin kuin pyörällä ajossakin että muiden sekaan ei voi mennä ennenkuin osaa jo niin hyvin että pystyy myös seuraamaan muuta liikennettä. Jalkojen oikea paikka on myös hyvin tärkeä jos haluaa ajaa pitempiä matkoja jalkojen rasittumatta.
Metsätiet ja -polut ovat hyviä treenipaikkoja etenkin jos joutuu väistelemään puita samalla. Tässä pätkässä kaaduin lumessa mutta todellisuudessa ajoin saman kohdan varmaan kuutisen kertaa ja tämä oli ainoa kerta kun ajauduin pehmeällä lumelle mikä ei enää Airwheeliä kantanut.


Lainsäädäntö on vain vielä ikävän rajaava:
Koulupojan yksipyörätreeni katkesi poliisin komennosta
"Poliisin mukaan yksipyöräisessä tulisi olla jarrut ja ohjaustanko sekä lamppu."
Vuodenvaihteessa sentään laki muuttui niin että polkupyörässä ei tarvitse enää olla kiinteää lamppua. Ilmeisesti laissa ei erikseen vaadita että pyörässä pitää olla kaksi rengasta mutta ohjaustanko pitää olla.



Lainsäädäntö ei kyllä pysy näiden perässä jos jokainen kulkulaite vaatii oman lainsäändäntönsä.
Kuten tämä:

Tuo varmaan on helpommin opittavissa mutta tuo vie jalkakäytävällä hieman enemmän tilaa sekä renkaat ovat pienemmät mikä tarkoittaa että jalkakäytävien reunat ovat ongelma.Tuonkin paino on 10kg eli mikään kevyt laite ei ole kyseessä.

Aiemmin ajattelin että akku veisi suurimman osan painosta ja akkutekniikan parantuessa Airwheelin painoa saataisiin alas mutta todellisuudessa akku painaa vain 10% koko painosta, suurin osa painosta menee pyörään ja moottoriin. Näihin ei ole ilmeisesti tulossa parannuksia joten laitteiden paino tulee pitkän aikaa olemaan yli 10kg.

Www.wheelgo.com : Component weights

On varmaan vielä tarpeen sanoa että Airwheel ei ole kuntoilumuoto eikä sitä varmaan kukaan sellaiseksi haekaan. Lihaskunto varmaan alussa paranee kun tasapainon saavuttamiseen menee aikaa mutta päällimmäsenä syynä minulla tuohon on nopeus eli tuolla voi kulkea parhaimmillaan juoksunopeutta mikä tarkoittaa että kaupungin kartta taas meni hieman pienemmäksi ja paikat ovat lähempänä toisiaan. Melko nopeasti alkoi tulla vastaan Airwheelin huippunopeus mikä on 12km/h mistä se varoittaa piippaamalla.

Löytyy kuitenkin myös nopeampia yksipyöräisiä. Tämän huippunopeus on n. 30km/h mutta niissä nopeuksissa kaatuminen alkaa olla aika vaarallista. Yksipyöräisissä ero kaksipyöräisiin on myös siinä että yksipyöräisellä törmättäessä kuski kärsii myös eli itsesuojeluvaihto saanee ajamaan keskimäärin varovaisemmin.



Yksipyöräisellä on vaikea ajaa hiljaa ja liikennevaloissa pitää pistää toinen jalka maahan mutta sama tilannehan on myös polkupyörällä.

Englannissa TNT:n kuriireilla on kokeiluprojekti Airwheelin käytössä jakelussa:
Posties trial delivery by electric unicycle


Toivotaan että Suomessakin pian uudistetaan lainsäädäntöä nykyaikaiseksi jotta yhteiskunnan kilpailukyky säilyy.

Comments